Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

Oversikt - hva skjer på læringssenteret

 

1. Lekent og Lett
Introduksjon og mestringsfase, Planlegging av livsmål og fremtidsdrømmer

Mål:
Komme i gang

Bli kjent

Møte opp

Forståelse av læringssenteret

Her skal vi skape et miljø som er godt, ukomplisert og trygt. Ungdommene må oppleve at de har et sted som de kan dra til, driver med noe de liker og har det gøy. Her må vi ikke utfordrer dem for mye, men jobbe med å danne gode relasjoner. Vi vil kun ha noen faglige utfordringer, men mest fokusere på at de skal møte opp og ha en bra opplevelse av å være her.  Denne perioden varer frem til de møter opp regelmessig, forstår hva vi driver med her og er enig at de vil begynne å gå videre med prosessen. Den største utfordringen i denne perioden blir å finne på ting de vil drive med som gir motivasjon og glede. Vi vil selvsagt fokusere også denne delen på yrkesopplæring og nytten av dette for å komme videre i livet. Det blir mange samtaler av viktigheten for en plan fremover og vi vil etterhvert forsøke å sette opp en grovskisse for dette.

2. Utvikling
Jobbforberedelse og  autentiske øvelser i salgsfaget samt trening i relasjoner, holdninger og verdier i arbeidslivet

Mål:
Grunnleggende ferdigheter

Samtaler rundt livsstil

Forståelse av læringsprosessen

Takle utfordringer

Finne det positive kvaliteter– hva du kan

Når de har kommet i gang, møte opp regelmessig og har bestemt seg for å gå videre med prosessen kan vi begynner å utfordrer dem litt. Igjen må vi være forsiktig og sørge for at den overgangen ikke er voldsom eller skummel men at de kan ta det på den tempo som passer dem.

Her kan vi snakke om hvordan man takler problemer og utfordringer, snakke om verdier, snakke om livsstil og ‘livsmestring’ og begynne å tenke på hvilken typer praksis plassen kunne fungere for dem. Kan hende at vi må hente inn hjelp av andre tjenester i forbindelse med de samtalene.

Da kan vi begynne å bruke den utviklingsplanen som er basert på Kompetanse Norge sine mål.
I denne modulen vil vi begynne å se på de faglige delene man må gå gjennom for å bli lærekandidat - og vi forsøke å finne ut hva ungdommene kan - og hva de trenger å lære.

Ungdommene prøver seg 1 eller 2 dager i uka i praksis, noen ganger bare korte perioder i ulike bedrifter.

3. Praksis

Hovedvekt på praksistrening i bedrift og arbeid med individuell opplæringsplan frem mot lærekandidat 

Mål:
Jobb forventninger

Arbeidsmoral

Evner til å fullføre oppgaver

Arbeidspraksis

Når de har jobba gjennom de grunnleggende ferdigheter og vi har begynte samtalene rundt livsstil osv. kan vi begynne å forberede dem for praksis. Har kan vi bruker spørsmålene om forventninger og kan begynne å snakke om arbeidsmoral og det å fullføre oppgavene. Vi må vite at de er klare til å fullføre oppgaver før de kan begynne på praksis. Denne delen inneholder et prosjekt som de må fullføre for å vise fram sin yrkeskunnskap, ferdigheter og evner .Vi gjør en ærlig vurdering om evne og muligheter for å få jobb, og noen ganger må vi snakke med NAV om andre muligheter.

Vi bruker mye tid på å finne en god match mellom en praksisbedrift og hver av ungdommene utifra deres kompetanse og bedriftens ønsker. I denne delen er målet at alle ungdommene en praksisplass gjennom et intervjue som vi er med på.

Ungdommene prøver seg flere dager i uka i praksis frem til de er klare for å utvide til full tid.

4. Jobb eller lærekandidat
Avklaringer før man kan signere kontrakt for å bli lærekandidat samt vurdere fremdrift i opplæringen og sette opp endelige mål

Mål:
Jobb erfaring

Holde ut i arbeid
Få gode referanser
Bli lærekandidat

Hovedmålet i denne delen er å få signert en lærekandidatavtale. Noen ganger passer ikke dette og da er et viktig fokus i denne delen å skaffe seg en god referanse. Det betyr at det egentlig ikke noe forventninger at de skal jobbe videre etter praksisen (selv om vi vet at det er et mål) med mener at de må prøve å gjøre godt arbeid, sørge for at de har et godt forhold til sjefen og viser fram at de kan jobbe. Om de klarer det så vet vi at de klarer en vanlig jobb etterpå.

I denne delen vil arbeidet med å fullføre planen være viktig og knytte dette opp mot mål i læreplanen for salgsfaget.

Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring

Logg inn